Svar: Afviser mere og mere ske mad

27. august 2015

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sussi

Tak for dit brev :)

Det er meget fint med de 4 flasker i døgnet - en ekstra lille flaske kan evt. gives eftermiddag, hvis de kan hjælpe jer til at få lidt mere rytme og gøre at lillepigen så sover en 3. lur om eftermiddagen, men som udgangspunkt er de fire flasker rigtig fint og sådan som de ligger, så lyder det ikke som om, at det er mælken som påvirker hendes indtag af mad.

En anden mulighed kan være mos og grød - at hun måske er ved at køre lidt træt i smagen og har brug for mere variation. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at spise sammen og tilbyde hende jeres mad. Så hun både ser og smager, dufter, at hun får det samme som I får. Da hun er glad for toastbrød og rugbrødsstænger, så lyder det som om, at du skal prøve med lidt små brødhapsere med lidt smørbart pålæg som supplement til skemaden. Det må hun gerne få, hvis hun kan tygge det og kapere det inde i munden.

Det er også super godt med mad i hånden og rigtig fint, hvis du kan starte alle måltider med dette. Det at sidde og gumle på noget selv, giver hende fornemmelsen af, at det er spisetid og hvad der nu skal ske - så når du giver hende skemaden, så vil hun være mere parat til at spise den.

Giv hende vand undervejs i måltidet, så hun på den måde hjælpes til at "skylle maden ned", men forsøg samtidig ikke at afbryde hendes ...

Annonce

... måltid/spisestrøm ved at give for mange pauser. Mange børn kan godt lide at få maden i en nogenlunde fast strøm - mad på skeen, åbne munden, ind med maden, synke, mad på skeen, åbne munden, ind med maden, synke osv. Hvis der er for mange pauser, så bliver de afledt, mister fokus og afviser maden/skeen.

Faste spisetider er også vigtigt. Det er med til at skabe "sult" og parathed til at spise, når hun sættes til bordet. De fastespisetider påvirker hendes indre ur - lidt ligesom, at du også nogle gange kan føle dig sulten, kikker på dit ur og tænker "det er jo også allerede frokost"... Du kan mærke, at det er frokosttid. Den fornemmelse hjælper du hende til at få, når du har faste spisetider.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og så synes jeg faktisk også, at du skal prøve at tale med jeres læge om, at du oplever at hendes refluks tiltager og at hun gylper mere nu, hvor hun er kommet op at sidde. Selvom hun tager fint på og på den måde trives, så lyder hun til at være meget generet af sin gylpen, du kan ligefrem se på hende, at det gør ondt og er ubehageligt. Jeg synes, det vil være relevant lige at vende med lægen. Det skulle jo gerne blive bedre og mere aftagende med alderen ofte netop i takt med at der tilbydes mere og mere fast føde, og det lyder ikke rigtigt til at være tilfældet hos jer...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger